Parallaktisk observatoriummontering med servomotorer och CP4-kontrollbox (knappsats tillval), rekommenderas för refraktorer upp till 250 millimeter och RC-optik med 18" till 20" öppning.
GTO-1600 Ă€r efterföljaren till den numera legendariska GTO-1200 frĂ„n Astro-Physics. Den valdes 2013 till Ă„rets âHot Productâ av Sky&Telescope. 2017 valdes den nya motorstyrningen CTOCP4 ocksĂ„ till Ă„rets âHot Productâ.
Ingenjörerna pÄ Astro-Physics har nu i mer Àn 30 Är haft den tekniska kunskap som krÀvs för att konstruera och tillverka monteringar med högsta bÀrkraft, högsta precision i spÄrning och GoTo-prestanda samtidigt som de har lÄg egenvikt.
Efter mer Ă€n 12 Ă„rs framgĂ„ngsrik produktion av GTO-1200 ansĂ„g ingenjörerna hos Astro-Physics att tiden var mogen för en förbĂ€ttrad och mer bĂ€rkraftig efterföljare till GTO-1200 â resultatet: GTO 1600.
Precis som GTO-1200 Àr polblocket med RA-axel och DE-axelblock delbart för enklare montering och transport. Anslutningen sker via en CNC-frÀst svalefjÀrrsledning. RA-blocket vÀger 29 kg och DEC-blocket 18 kg. GTO-1600 Àr avsedd för stationÀr installation.
Den viktigaste nyheten Ă€r de autokompenserade motorvĂ€xellĂ„dorna: Astro-Physics har radikalt omarbetat och konstruerat om drivtekniken i monteringarna. Alla Astro-Physics-monteringar â Ă€ven GTO-1600 â har sĂ„ kallade autokompenserade motorvĂ€xellĂ„dor, bĂ„de pĂ„ RA- och DEC-axeln. Dessa erbjuder stora fördelar för bĂ„de astrofotografering och visuell observation.
Ăven backlash-problem (omvĂ€nd spel) hör i stort sett till det förflutna. Vid justering med drag-/tryckskruvar var det alltid svĂ„rt att hitta den optimala instĂ€llningen. Om avstĂ„ndet mellan snĂ€cka och snĂ€ckhjul Ă€r för stort blir backningsspelet alldeles för stort, och om avstĂ„ndet Ă€r för litet riskerar drivningen att blockeras, t.ex. vid temperaturvariationer. Tack vare den nya konstruktionen Ă€r snĂ€cka och snĂ€ckhjul alltid i optimal ingrepp.
För att förhindra skador pÄ drivningarna under transport kan hela motor-/skruvblocket kopplas ur helt med en liten spak och kopplas in igen lika enkelt efter transporten.
Ăven efter mĂ„nga Ă„r â och Ă€ven vid mycket intensiv anvĂ€ndning â pressar drivskruven sig alltid optimalt in i snĂ€ckhjulet vid materialförslitning. Dessutom anvĂ€nds nya stĂ„llegeringar med extremt lĂ„g slitage för tillverkningen av skruvarna â vilket inte Ă€r oviktigt för automatiserade observationer, dĂ€r teleskopet ofta svĂ€ngs fram och tillbaka med höga hastigheter i GoTo-lĂ€ge.
RundgĂ„ngsfel (PE â Periodic error) för VARJE drivskruv mĂ€ts med programvaran PemPro innan monteringarna levereras och den resulterande kompensationen lagras i CPC-styrboxen, sĂ„ att PEC-funktionen (Periodic error compensation) omedelbart Ă€r tillgĂ€nglig för dig som observatör. 90 % av rundgĂ„ngsfelet kompenseras dĂ€rmed â vilket inte Ă€r oviktigt för fotografiska observationer med kortare exponeringstider UTAN guidning.
GTO Servo Drive System Specifikationer:
- Schweizer DC-servomotorer i slutna aluminiumhöljen med högt vridmoment
- Motorkodare med 2000 steg per varv, vilket ger en effektiv upplösning pÄ 0,05 bÄgsekunder per steg.
- MotorreduktionsvÀxel 57,6:1 med finfördelade precisionskugghjul med stora diametrar för hög kraftöverföring
- Periodisk fel: 5 bÄgsekunder topp-till-topp (+/- 2,5 bÄgsekunder) eller mindre vid ett varv av snÀckan (6,4 minuter) före varje felkorrigering (PEC)
- Maximal positioneringshastighet: 5 grader/sekund (1200-faldig följningshastighet)
IngÄr i leveransen:
- Polblock med RA/DE-axelkors
- GTO-servomotorer Kontrollbox
- MotviktsstÄng i rostfritt stÄl med sÀkerhetsskruv
- RA/DE Y-kabel för anslutning av GTO-kontrollbox till drivmotorerna
- NÀtkabelsats för GTO-CP4, inkl. 1,8 m (6') kabel med PowerPole-kontakt, 45 cm (18") kabel med cigarettÀndarkontakt och 45 cm (18") kabel med ringkabelsko (nÀtdrift)
- 4,5 m (15') seriell förlÀngningskabel
- 1/4-20 tum rÀfflad skruvsats
- Tum-insexnyckelsats
- CD med PEMPro v2-programvara och PulseGuide-programvara frÄn Ray Gralak, Sirius Imaging, samt PDF-bruksanvisning för GTO-1600 och GTO Keypad
- Garanti-/registreringskort
- ASCOM-drivrutin (finns att ladda ner)