Parallaktisk observatoriummontering med servomotorer och CP4-kontrollbox (knappsats tillval), rekommenderas för refraktorer upp till 250 millimeter och RC-optik med 18" till 20" öppning.
GTO-1600 är efterföljaren till den numera legendariska GTO-1200 från Astro-Physics. Den valdes 2013 till årets ”Hot Product” av Sky&Telescope. 2017 valdes den nya motorstyrningen CTOCP4 också till årets ”Hot Product”.
Ingenjörerna på Astro-Physics har nu i mer än 30 år haft den tekniska kunskap som krävs för att konstruera och tillverka monteringar med högsta bärkraft, högsta precision i spårning och GoTo-prestanda samtidigt som de har låg egenvikt.
Efter mer än 12 års framgångsrik produktion av GTO-1200 ansåg ingenjörerna hos Astro-Physics att tiden var mogen för en förbättrad och mer bärkraftig efterföljare till GTO-1200 – resultatet: GTO 1600.
Precis som GTO-1200 är polblocket med RA-axel och DE-axelblock delbart för enklare montering och transport. Anslutningen sker via en CNC-fräst svalefjärrsledning. RA-blocket väger 29 kg och DEC-blocket 18 kg. GTO-1600 är avsedd för stationär installation.
Den viktigaste nyheten är de autokompenserade motorväxellådorna: Astro-Physics har radikalt omarbetat och konstruerat om drivtekniken i monteringarna. Alla Astro-Physics-monteringar – även GTO-1600 – har så kallade autokompenserade motorväxellådor, både på RA- och DEC-axeln. Dessa erbjuder stora fördelar för både astrofotografering och visuell observation.
Även backlash-problem (omvänd spel) hör i stort sett till det förflutna. Vid justering med drag-/tryckskruvar var det alltid svårt att hitta den optimala inställningen. Om avståndet mellan snäcka och snäckhjul är för stort blir backningsspelet alldeles för stort, och om avståndet är för litet riskerar drivningen att blockeras, t.ex. vid temperaturvariationer. Tack vare den nya konstruktionen är snäcka och snäckhjul alltid i optimal ingrepp.
För att förhindra skador på drivningarna under transport kan hela motor-/skruvblocket kopplas ur helt med en liten spak och kopplas in igen lika enkelt efter transporten.
Även efter många år – och även vid mycket intensiv användning – pressar drivskruven sig alltid optimalt in i snäckhjulet vid materialförslitning. Dessutom används nya stållegeringar med extremt låg slitage för tillverkningen av skruvarna – vilket inte är oviktigt för automatiserade observationer, där teleskopet ofta svängs fram och tillbaka med höga hastigheter i GoTo-läge.
Rundgångsfel (PE – Periodic error) för VARJE drivskruv mäts med programvaran PemPro innan monteringarna levereras och den resulterande kompensationen lagras i CPC-styrboxen, så att PEC-funktionen (Periodic error compensation) omedelbart är tillgänglig för dig som observatör. 90 % av rundgångsfelet kompenseras därmed – vilket inte är oviktigt för fotografiska observationer med kortare exponeringstider UTAN guidning.
GTO Servo Drive System Specifikationer:
- Schweizer DC-servomotorer i slutna aluminiumhöljen med högt vridmoment
- Motorkodare med 2000 steg per varv, vilket ger en effektiv upplösning på 0,05 bågsekunder per steg.
- Motorreduktionsväxel 57,6:1 med finfördelade precisionskugghjul med stora diametrar för hög kraftöverföring
- Periodisk fel: 5 bågsekunder topp-till-topp (+/- 2,5 bågsekunder) eller mindre vid ett varv av snäckan (6,4 minuter) före varje felkorrigering (PEC)
- Maximal positioneringshastighet: 5 grader/sekund (1200-faldig följningshastighet)
Ingår i leveransen:
- Polblock med RA/DE-axelkors
- GTO-servomotorer Kontrollbox
- Motviktsstång i rostfritt stål med säkerhetsskruv
- RA/DE Y-kabel för anslutning av GTO-kontrollbox till drivmotorerna
- Nätkabelsats för GTO-CP4, inkl. 1,8 m (6') kabel med PowerPole-kontakt, 45 cm (18") kabel med cigarettändarkontakt och 45 cm (18") kabel med ringkabelsko (nätdrift)
- 4,5 m (15') seriell förlängningskabel
- 1/4-20 tum räfflad skruvsats
- Tum-insexnyckelsats
- CD med PEMPro v2-programvara och PulseGuide-programvara från Ray Gralak, Sirius Imaging, samt PDF-bruksanvisning för GTO-1600 och GTO Keypad
- Garanti-/registreringskort
- ASCOM-drivrutin (finns att ladda ner)