Mer än 7500 artiklar i lager klara för leverans
Din partner inom astronomi
Verkstadsservice > Montering: Reparation och inställning > Mastro-Tec > Mastro-Tec Specialarbete på HEQ-5 och EQ-6
Artikelnr: 11502

Specialarbete på HEQ-5 och EQ-6

$ 364,00 inkl. moms plus fraktkostnader
inkl. bästa pris-garanti
på kort sikt
tillgänglig på förfrågan + Frakttid

Kontakta vår kundtjänst om du är intresserad av denna artikel:

Kontakta kundtjänst

Beskrivning av artikel

Tuningbeställningar kan endast tas emot och bekräftas efter överenskommelse med företaget Mastro-Tec.

Hur mycket diskuteras och skrivs det just nu om de två monteringssatserna HEQ-5 och EQ-6. En del stämmer ungefär, annat inte alls. Det är naturligtvis klart att enheter som tillverkas i dessa mängder också uppvisar vissa avvikelser i tillverkningstoleranserna, eller att renheten i bearbetningen ibland kräver efterbearbetning, men detta kan lätt korrigeras.
Det är absolut inte alltid fallet. Tvärtom! Båda monteringsmodellerna är välkonstruerade. Enbart bronsskruvhjulet är monterat på axeln med tre stora kullager och är därmed stabilt. Skruvarna i rostfritt stål är naturligtvis monterade på båda sidor med 22 x 8 x 7 kullager. Om problem uppstår, till exempel en avvikelse i efterföljningen som bara uppträder var 2–3 snäckvarv, är det här det sker. Vi kommer att gå in på detta mer i detalj senare. Den andra änden av axlarna är centrerad och förspänd med koniska rullager. Det fungerar mycket bra. Systemmässigt skiljer sig EQ-6 från HEQ-5 endast genom det betydligt större koniska rullager i RA och naturligtvis genom den massivare konstruktionen.


Vi erbjuder följande specialarbeten för HEQ-5 och EQ-6: Ny smörjning av monteringen och byte av lager.

1. Varför smörja om?

En punkt som oftast kritiseras är de fabriksmonterade lagerfetterna. I början, det vill säga de första åren, fungerar monteringen ganska bra med dessa. Men glidegenskaperna försämras. Monteringen blir trög, vilket så småningom leder till felaktigheter i efterföljningen och positioneringen. Naturligtvis belastas drivningarna hårdare och slitaget ökar i slutändan. Det låter kanske lite avskräckande, men det är det inte. Får inte vår bil också nytt olja varannan tusen kilometer?
Även här finns växellådor som inte behöver gå lika smidigt som våra monteringar. Vi har naturligtvis inte samma intervall, men även om man använder de bästa fetterna bör man, beroende på användning, tänka på att byta ut dem efter cirka 10 år.

2. Varför byta lager?

En annan punkt är själva lagren. Naturligtvis är ett komplett, högkvalitativt lagersats från SKF eller FAG en bra investering. Men är det alltid nödvändigt? I de flesta fall snarare inte. Man måste också skilja på vilken lagerdel av monteringen som är i fokus, och det är helt klart snäcklagren. Här görs ibland ett fel vid monteringen på fabriken genom att man inte bara tar bort snäckans linjära spel, utan att justeringsskruvarna "slås fast" så att lagren bokstavligen pressas mot snäckans anslag. Så får det inte vara. I ett sådant fall kan man, om man vrider snäckan i sitt lager med handen, vid varje rotationsperiod tydligt känna ett ökande motstånd som avtar igen när dödpunkten nås. Systemet är regelrätt spänt. Detta kan också skada lagren.
Fel märks dock ofta först vid var tredje varv av snäckan. Detta beror på att kullagren i samma position först når lagerringens ytterkant efter 2–3 varv.
Om dessa fel uppstår bör dessa fyra lager bytas ut mot högkvalitativa lager. Lagren är inte dyra och samtidigt kan fettbytet utföras. Monteringen kontrolleras därefter igen, justeras noggrant och går sedan silkeslent.

Tekniska data

Produktsäkerhet

Tillverkare: Mastro-Tec, Theodor-Heuss-Str. 10, 86916 Kaufering, DE, [email protected]
Mastro-Tec Specialarbete på HEQ-5 och EQ-6

Kundernas åsikter

Det finns ingen kundrecension för denna produkt än.

Skriv din egen recension

Har du särskilda frågor om din beställning eller din produkt? Vänd dig då till vår kundservice!

Kunder som har köpt denna artikel köpte även...