Tuningbeställningar kan endast tas emot och bekräftas efter överenskommelse med företaget Mastro-Tec.
Alla användare av Superpolhöhenwiege känner till problemet! Inställningen av Rec- och Dec-axeln har inte mycket med precision att göra och blir ett tidskrävande tålamodsspel. När man väl har lyckats och vill fixera kilen spänner den sig och den fina inställningen är borta. Orsaken till detta är bland annat planheten mellan kilen och stativet och en rad andra parametrar som förändrar inställningen vid fixeringen. Utsvängningstiden är också mycket lång på grund av den öppna konstruktionen, vilket kan vara irriterande vid fotografering. Med vår tuningversion hör dessa problem till det förflutna.
Super-Tuning-Wedge
Alla lager på axlarna har bearbetats med högsta precision. Det innebär att de är glidlager i mässing/brons. När inställningshjulen vrids börjar den inställda riktningen omedelbart att ändras. Även vid byte av vridriktning är endast ett litet flänsspel märkbart, vilket också är knappt märkbart. Inställningen kan nu göras med två fingrar på hjulet utan att det glider.
Ovan kan man se hur rent axlarna är lagrade. Inget grovt spel mellan gjutgods och axel. Det används ett (i små mängder) utmärkt högpresterande fett som är perfekt för alla klimatförhållanden inom astronomi.
Planliggningen av kil och stativ har också bearbetats med samma precision. Båda ytorna har fräsats så att de passar varandra, vilket ger en exakt planliggning. Inget mer tippande och därmed spänningar vid fixering efter inställning av polar wedge. Det räcker till och med att dra åt centralskruven så ligger kilen helt plan.
Högprecisionsbearbetning och bästa material garanterar mycket glädje vid fotografering och observation. En serieprodukt blir ett precisionsinstrument för högsta anspråk.
Det fabriksmonterade motlagret för rektascensionsaxeln ersätts också med en precis enhet. Tack vare den av oss inbyggda mässingsspindeln M14 och det massiva aluminiumlagerblocket som motlager är en nästan spelfri rörelse av rektascensionsaxeln möjlig. Lagerblockets fram- och bakåtrörelse, som orsakas av rektascensionsrotationen, styrs inte bara av en stift, utan av ett exakt anpassat kullager som har precis så mycket spel att det kan röra sig fritt.
Den fabriksöppna buren på kilen har nackdelen att inställningen förskjuts igen när lutningsplattan låses. Det stora spelet mellan kinden och lutningsplattan är problemet. Även här vidtar vi åtgärder, tar bort spelet och sätter in 3 eloxerade aluminiumaxlar mellan kinderna. Det innebär att den tidigare öppna buren nu blir sluten och svängningstiden minskas avsevärt.
Nästan alla material vi använder är rostfria och tål därför alla väderförhållanden. Varje polar wedge är unik och storleken varierar. Därför är varje tuning något speciellt och därmed också en individuell bearbetning. Det är inte bara den kil som visas här som kan trimmas. Varje standard polar wedge bearbetas med största noggrannhet. Kontakta oss så kommer vi att enkelt komma överens om hur vi ska gå tillväga.
Vänligen kontakta oss för att beställa denna tuning-tjänst.
Kundrecension:
Här är ett brev från en ägare av en supertuning-kil:
Hej MASTRO-TEC-team
Jag vill tacka er hjärtligt för ombyggnaden av den mycket ostadiga och därmed utan tuning för astrofotografering nästan oanvändbara superpolhöjdsvagnen från Meade. Genom ombyggnaden har kilet blivit mycket stabilare och svängningstiden betydligt kortare. Det är enkelt att ställa in Rec- och Dec-axlarna, eftersom det nu kan göras med precision, vilket tidigare, med måttlig framgång, på något sätt måste cirkuleras ut. Jag är mycket nöjd med er ombyggnad och kommer gärna att rekommendera er vidare. Astrofotografering är roligt igen.
Stefan Thoma
Pforzen
Tekniska ändringar av de fotograferade detaljerna i bilderna förbehålls i konstruktions- och förbättringssyfte.