Marmota Maps kortspel Alpenberge Quartett
32 illustrerade berg i Alperna, från alla åtta alpländer, med information om varje berg. Fem kategorier garanterar massor av spelglädje – lär dig de viktigaste bergen i Alperna.
I detta kvartettspel ingår följande 32 alper:
Barre des Écrins, Chemin des Révoires, Dom, Drei Zinnen, Finsteraarhorn, Grande Casse, Grauspitz, Grimming, Grintovec, Grossglockner, Hochfrottspitze, Hochkönig, Hochvogel, Hoher Dachstein, Kitzsteinhorn, La Meije, Matterhorn, Mont Blanc, Monte Viso, Ortler, Peitlerkofel, Piz Bernina, Piz Palü, Tödi, Triglav, Tschingelhörner, Watzmann, Wilder Kaiser, Wildspitze, Zuckerhütl och Zugspitze.
Man tävlar mot varandra i följande kategorier:
1. Höjd
2. Prominens
En topps framträdande beror på skillnaden mellan dess höjd och den högst belägna insnävring som man måste passera för att nå en högre topp.
3. Orometrisk dominans
Den orometriska dominansen enligt Eberhard Jurgalski är ett mått på en bergs självständighet. Den beräknas utifrån bergets framträdande, som divideras med bergets höjd över havet. Ett berg som reser sig ur havet skulle alltså ha en OD på 100 %.
Exempel: Matterhorn: (1 042 m / 4 478 m) x 100 = 23,27
4. Klättringssvårighet
Det finns olika skalor för att mäta svårighetsgraden av ett berg. I Centraleuropa används skalan från Internationella alpina klättrarförbundet (UIAA-skalan), som vi därför också använder. Den börjar på I och slutar för närvarande på XII-. Senast från nivå IV krävs rep för även erfarna klättrare, oerfarna bergsklättrare klarar högst den andra nivån.
5. Första bestigning
Första bestigningar är inte dokumenterade för alla berg, därför används uppskattningar för tidsperioder för att säkerställa jämförbarhet.
Spelregler:
Variant 1
Spelet kan spelas med minst två spelare. I början blandas alla kort väl och delas ut i tur och ordning medurs. Spelaren till vänster om givaren börjar genom att namnge en kategori på det översta kortet i sin stapel. Värdet jämförs med det översta kortet hos nästa spelare. Beroende på överenskommelse vinner kortet med det högre eller lägre värdet. Vinnaren får motspelaren kort. Den som har alla kort i slutet är vinnare. Om en spelare bara har tre kort kvar på handen behöver han inte spela det översta kortet, utan kan välja ett kort. Om två värden är lika följer en avgörande omgång. Den spelare som först ropar ”Stich” får välja den nya kategorin i omgången.
Variant 2
Spelet kan spelas med minst tre spelare. Det finns åtta kvartettpar – från 1A-D till 8A-D. Målet är att samla så många kvartetter som möjligt som hör ihop. I början blandas alla kort väl och delas ut medurs. Spelaren till vänster om givaren börjar genom att fråga en spelare efter ett visst kort, t.ex. 2D. Spelaren måste dock redan ha minst ett kort från denna kvartett, i exemplet 2A, 2B eller 2C. Om medspelaren har det kort som efterfrågats måste han ge det till sin medspelare. I detta fall är det den första spelarens tur igen, tills en medspelare inte har den önskade kortet. Därefter är det nästa spelares tur medurs. När en spelare har en komplett kvartett lägger han den öppen framför sig på bordet. Vinnaren är den som har samlat flest kvartetter i slutet.