Marmota Maps kortspel Alpentiere Quartett
32 olika alpdjur – från A som alplångörad till Z som citronfink, från den pyttelilla glaciärloppa till den mäktiga brunbjörnen. Sex kategorier och specialinformation om varje djur gör det roligt att lära känna djurvärlden i Alperna på ett lekfullt sätt.
Spelet spelas i följande kategorier:
Den vanliga maximala livslängden för djuren anges. Med undantag för husdjur gäller uppgifterna för djur som lever i vilt tillstånd.
För flygande djur anges den vanliga maximala vingbredden. För övriga djur anger vi längden från nos- eller nästippen till svansroten.
Anges är djurens vanliga maximala vikt.
Den vanliga maximala höjden där representanter för djurarten (även utanför Alperna) förekommer anges.
- Livgemenskap (gruppstorlek)
Anges är den vanliga maximala storleken på de grupper som djuren lever i. För arter som tillbringar minst ett år med att uppfostra sina ungar räknas även ungarna med.
- Avkomma (genomsnitt per kull/äggläggning)
Anges är det genomsnittliga antalet avkommor som djuren föder. För äggläggande arter anges det genomsnittliga antalet ägg som läggs.
Spelregler:
Variant 1
Spelet kan spelas med minst två spelare. I början blandas alla kort väl och delas ut i tur och ordning medurs. Spelaren till vänster om givaren börjar genom att namnge en kategori på det översta kortet i sin stapel. Värdet jämförs med det översta kortet hos nästa spelare. Beroende på överenskommelse vinner kortet med det högre eller lägre värdet. Vinnaren får motspelaren kort. Den som har alla kort i slutet är vinnare. Om en spelare bara har tre kort kvar på handen behöver han inte spela det översta kortet, utan kan välja ett kort. Om två värden är lika följer en avgörande omgång. Den spelare som först ropar ”Stich” får välja den nya kategorin i omgången.
Variant 2
Spelet kan spelas med minst tre spelare. Det finns åtta kvartettpar – från 1A-D till 8A-D. Målet är att samla så många kvartetter som möjligt som hör ihop. I början blandas alla kort väl och delas ut medurs. Spelaren till vänster om givaren börjar genom att fråga en spelare efter ett visst kort, t.ex. 2D. Spelaren måste dock redan ha minst ett kort från denna kvartett, i exemplet 2A, 2B eller 2C. Om medspelaren har det kort som efterfrågats måste han ge det till sin medspelare. I detta fall är det den första spelarens tur igen, tills en medspelare inte har den önskade kortet. Därefter är det nästa spelares tur medurs. När en spelare har en komplett kvartett lägger han den öppet framför sig på bordet. Vinnaren är den som har samlat flest kvartetter i slutet.
Skydda en halv kvadratmeter natur med varje kvartett – LBV
Naturen förblir bara så vacker om vi ger den den plats den förtjänar. Därför skyddar Marmota Maps en halv kvadratmeter natur med varje såld kvartett genom en liten donation till Landesverband für Vogelschutz in Bayern e.V. (LBV). LBV skyddar inte bara naturen. Föreningen driver också Adlerhütte i Bad Hindelang, en av de bästa platserna för att observera kungsörn i Alperna, med mycket information om den alpina luftens härskare, och engagerar sig i många andra projekt för naturen. Stöd LBV i dess arbete genom att köpa detta kortspel!